Bono: 'Veel snellere groei door uitbesteden fulfilment'

Van een studieproject groeide Bono, toen nog Verbeterhaar.nl, binnen enkele jaren uit tot marktleider in de Benelux op het gebied van haarproblemen. Oprichter Justin Regterschot vertelt hoe hij deze concurrerende markt zo snel wist te veroveren.

Op advies van een vriend lanceerde Justin tijdens zijn software-opleiding de webshop Verbeterhaar.nl, om zo de theorie meteen in de praktijk te brengen. "Destijds had ik last van haaruitval, waarvoor ik producten uit Amerika haalde. Hierdoor wist ik dat de douane de meeste van deze artikelen beschouwde als ongeregistreerd geneesmiddel, waardoor de import lastig was."

'Verstuurde al snel veertig orders per dag'

Nadat Justin toestemming kreeg van zijn favoriete merk om deze lijn op de Nederlandse markt te brengen, ging het snel. Hoewel hij het grootste deel van de dag studeerde, zat hij binnen enkele maanden op zo'n veertig orders per dag. "Voor SEO had ik geen tijd, maar via Google Shopping, Google Ads en Facebook-advertenties wist ik mijn doelgroep goed te bereiken."

In 2017 studeerde Justin af, nam hij medewerkers aan en besloot hij het fulfilment uit te besteden. "Dit was de beste keuze ooit. Waar ik voorheen vrijwel de hele dag bezig was met de orderverwerking, had ik nu tijd om het productaanbod te vergroten en andere  marketingopties te verkennen", zegt Justin, die inmiddels vierhonderd tot vijfhonderd orders per dag heeft.

'Presentatie, innovatie en dienstverlening doorslaggevend'

Bij de keuze voor een fulfilment bedrijf waren een aantal aspecten doorslaggevend: presentatie, innovatie en dienstverlening. Justin bezocht drie fulfilment aanbieders, waarna de keuze op Active Ants viel. "Zij waren één van de eersten die op grote schaal robots inzetten. Met mijn technische achtergrond vond ik dat een mooie meerwaarde."

De doorslaggevende reden was echter de presentatie van het fulfilment bedrijf. "We verkopen luxe producten. Het laatste wat we willen is dat onze artikelen in een stoffig, oud magazijn worden opgeslagen", verklaart de eigenaar. Ook de verpakking was belangrijk. "Waar andere partijen nog werkten met donkerbruine dozen had Active Ants al mooie, duurzame verpakkingen."

Focus op Benelux en DACH-regio

Sinds Justin fulltime aan het bedrijf werkt, nam niet alleen het aantal orders flink toe. Ook het afzetgebied en het assortiment werden fors uitgebreid. Omdat Verbeterhaar.nl niet meer de lading dekte, kreeg de shop begin dit jaar de meer generieke naam Bono. Met Bono.nl richt het bedrijf zich op de Benelux, Bono.de bedient de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse consument.

De focus op de Benelux en de DACH-regio hangt samen met de verzendkosten. "In tegenstelling tot zendingen naar bijvoorbeeld Zuid-Europa betalen we voor deze landen nauwelijks meer dan voor binnenlandse orders. Ook kunnen we dankzij de goede samenwerkingen van Active Ants met de vervoerders snel leveren, waardoor we op allerlei vlakken concurrerend zijn met lokale aanbieders."

'Helft omzet komt via marktplaatsen'

Consumenten in overige Europese landen bedient Justin via Amazon. Daarnaast is het bedrijf actief op Bol.com. "Via marktplaatsen halen we de helft van onze omzet binnen, wat veel te hoog is. We kunnen nu wel heel goed scoren op de marktplaatsen, als zij hun voorwaarden veranderen waardoor onze producten in een grijs gebied vallen, kan dit opeens heel anders uitpakken."

'Veel interesse vanuit retailkanaal voor eigen label'

Met de eigen lijn OASE richt Bono zich ook op de zakelijke markt, waarmee het minder afhankelijk wordt van de consumentenmarktplaatsen. "Onder ons eigen label verkopen we nu haarvitamines en een gezichtsroller, maar we breiden het assortiment binnenkort uit met nog vijf producten."

Hoewel het assortiment (nu) nog beperkt is, is er volop interesse vanuit het retailkanaal. Zo liggen de producten onder meer bij Bijenkorf en Douglas. Ook wordt het merk verkocht bij enkele grote beautywebshops en kapsalons. Voor de buitenlandse markten werkt Justin bij voorkeur samen met lokale distributeurs. "Je vindt OASE onder meer in het Midden-Oosten en Scandinavië."

'Dankzij beste technieken kunnen we makkelijk opschalen'

Aangezien Bono dagelijks honderden orders heeft, die ook nog eens vanuit verschillende kanalen binnenkomen, is een gestroomlijnd logistiek proces essentieel. Naast de centrale opslag bij Active Ants heeft het bedrijf een gedeelte van haar voorraden bij Amazon en Bol.com. In totaal gaat het om acht verschillende magazijnen, die allemaal door Active Ants worden beleverd.

Daarnaast speelt Active Ants een rol in de bevoorrading van de wederverkopers. "Onze distributeurs zijn zelf verantwoordelijk voor de verzending, maar Active Ants regelt alle documentatie en zet de pallets klaar", vertelt Justin, die de komende tijd flink wil opschalen. "Dat we sinds de start inzetten op de beste technieken, zowel intern als extern, betaalt zich nu uit. Met twee of drie mensen erbij moeten we de komende jaren minimaal kunnen verdubbelen in omzet."

Groei ook met jouw webshop, door fulfilment uit te besteden aan Active Ants.

Na dit verhaal nieuwsgierig geworden of je fulfilment uitbesteden aan Active Ants ook voor jouw webshop interessant is? Onderaan deze pagina kan je direct contact opnemen met één van onze e-fulfilment specialisten. Zij vertellen jou graag hoe Active Ants kan helpen jouw webshop nog succesvoller te maken.

Wil je direct een vrijblijvende afspraak maken? Klik dan op de onderstaande knop!

Vrijblijvende afspraak maken

Neem contact op met ons sales team
contact

Gert Hellemans
General Manager Belgium
+32 479 92 42 84
gert.hellemans@activeants.be

contact

Kevin Pans
Sales Manager Belgium
+32 476 96 80 04
kevin.pans@activeants.be

contact

Julie Vanderschelden
Business Development Manager
+32 492 11 53 95
julie.vanderschelden@activeants.be